Este un proiect ACES (Academy of Central European Schools) între Şcoala 17 “Pia Brătianu” din Bucureşti şi Şcoala “Georgy SavaRakovski” din Bulgaria. Acest proiect a început în Septembrie 2010 şi finalizat în Martie 2011.
Principala idee a proiectului a plecat de la faptul că astăzi copiii experimentează agresivitatea sub toate formele ei (fizică, verbală) fie acasă, la şcoală, pe stradă, în limbajul de zi cu zi, fie în muzică pe care o ascultă, în programele media sau în jocurile de pe calculator. Tipurile de agresivitate pe care copilul le poate întâlni în societatea prezentă, împiedică dezvoltarea emoţională a acestuia, mai ales abilităţile sale empatice. Astfel, conflictul devine mai degrabă o manifestare a violenţei decât un factor care să atragă după sine creativitatea şi dorinţa de a se ajunge la o înţelegere.
La vârstă de 12-14 ani, copiii sunt sub supravegherea părinţilor, care le impun un anumit tip de educaţie ce implică moduri particulare de acţiune, modele de comportament, emoţii şi concepţii în concordanţă cu valorile şi principiile lor.
Principalul obiectiv al proiectului este să realizăm activităţi care să ajute elevii, părinţii şi profesorii să înveţe şi să-şi însuşească “arta” de a face faţă conflictelor cu success. Elevii, profesorii şi membrii comunităţii locale implicaţi în acest proiect îşi vor dezvoltă abilităţile de comunicare şi negociere atunci când apar conflicte. Astfel, vom descoperi mai multe despre noi înşine şi despre alţii, vom putea începe un dialog intercultural şi vom fi mai preocupaţi să dezvoltăm competenţe specifice care să ne ajute să rezolvăm conflicte.
Vom deveni mai conştienţi de faptul că este important să analizezi şi să înţelegi corect situaţiile socile pentru a alege cea mai înţeleaptă soluţie de a acţiona. Vom învăţa noi înşine şi îi vom învăţa şi pe copiii noştri să respecte diversitatea şi să devină conştienţi de rezolvarea conflictelor între diverşi copii ţinând cont de drepturile şi nevoile lor.
Toate activităţile propuse în cadrul proiectului se bazează pe nevoile reale ale elevilor în ceea ce priveşte violenţa în şcoală. Astfel, elevii vor fi implicaţi într-un proces de învăţare având cu toţii un scop comun. Succesul de a-ţi însuşi tehnici de rezolvare a conflictelor constă în efortul colectiv şi a unei atitudini comune în vedera atingerii obiectivelor propuse. Astfel, procesul de învăţare devine activ, plăcut şi motivant, elevul reuşind să-şi însuşească un comportament şi o atitudine adecvată în vederea integrării sociale. Învăţând prin cooperare, elevii vor înţelege mai uşor şi vor aprecia valorile celorlalţi colegi. Învăţarea prin cooperare promovează atutudini prosociale (încurajarea colegilor, susţinerea lor, implicare şi ajutor mutual), iar bucuria succesului va fi împărtăşită de toţi colegii.
Planul de activități al proiectului
CÂND? | CE ȘI CUM? | UNDE? |
---|---|---|
Septembrie | Promovarea proiectului în școală – sesiuni de informare adresate elevilor, părinților și profesorilor.(broșuri, dezbateri, jocuri de rol) | România |
Octombrie – Decembrie | Desfășurarea practică a programului educațional “Învăț să mediez conflicte”. Principalul obiectiv va fi alegerea și formarea a zece elevi mediatori de conflicte din fiecare școală. | România- Bulgaria |
Septembrie | ”Eu și colegii mei”. Elevii vor:
|
România- Bulgaria |
Octombrie | ” Despre sentimentele mele în situații de conflict”
Plecând de la o poveste al cărei subiect va fi un conflict din școală, elevii vor interpreta o situație similară la care au fost participanți. Apoi va avea loc o discuție despre sentimentele pe care le-au trăit și ce reguli ar trebui urmate într-o situație de conflict. |
România |
Octombrie | „ Sportul conduce la violență?”
O competiție sportivă, iar apoi o discuție despre sentimentele pe care le-au avut în timpul meciului și propunerea de soluții comportamentale non-agresive în timpul competițiilor sportive. |
Bulgaria |
Noiembrie | Atelier pentru părinți (2 ore). – „Dezvoltarea psihologică și emoțională a adolescentului”
Părinților li se prezintă forme și motive de comportament agresiv, precum și modalități de a preveni astfel de comportamente. Atelier pentru profesori (2 ore) – „Comportamentul agresiv al elevului” Profesorilor li se prezintă modalități de comunicare asertivă cu elevii. |
România- Bulgaria |
Decembrie | ”Acceptarea celorlalti – relații între colegi”
Practica empatiei.Joc de rol: controlul furiei.Autoanaliza, respectarea regulilor, să învețe cum să răspundă printr-un feedback pozitiv. |
România- Bulgaria |
Ianuarie | ” Dicționarul conflictelor”
Exercițiu menit să îmbunătățească toleranța împotriva frustrării în cazul criticilor negative. Găsirea unor soluții pozitive în cazul conflictelor și acceptarea diferențelor dintre oameni. |
România- Bulgaria |
Februarie | ”Cum să comunicăm în cazul unui conflict?” – Stabilizarea unui comportament pozitiv | România- Bulgaria |
Martie |
|
Bulgaria – Vizită de proiect, Bulgaria, 27 Februarie-1 Martie 2011 |